Cijeli program »
Odsvirajmo glazbu kroz valove i trigonometriju
Sviramo li neki instrument, slušamo glazbu ili međusobno razgovaramo – slušamo valove zvuka.
Stojni valovi u glazbenim instrumentima omogućuju željene tonove. Takvi stojni valovi nastaju u stupcima zraka flaute, na membranama bubnjeva, te na žicama gitare, glasovira, violine….
Najkraća žica daje najviši ton, a najdulja žica najdublji ton.
Pogledajmo kako stojni valovi ovise o duljini i napetosti žice - https://www.youtube.com/watch?v=eqVq2zSKpcQ&feature=em-share_video_user
No, valove možemo vizualno i auditivno prikazati i trigonometrijskim funkcijama.
Na android telefonima instalirajmo aplikaciju Oscilloscop, a zatim prema e-scenariju poučavanja(https://scenariji-poucavanja.e-skole.hr/scenarij-poucavanja/prica-o-zvuku/) pristupimo promatranju zvučnih valova na gitari i samoga glasa.
Pristupimo izvođenju pokusa:
https://www.youtube.com/watch?v=7emdH-Q7C6M&feature=em-share_video_user
Zadaci.
Iz videa, možemo odraditi određene zadatke koje će učenici odraditi sljedeći sat na matematici:
1.Pomoću frekvencija i amplituda snimljenih tonova definirati trigonometrijsku funkciju.
2.Prikazati grafički trigonometrijsku funkciju.
Iz eksperimenta učenici bi trebali naučiti:
-definirati valove zvuka
-definirati trigonometrijske funkcije
-povezati analitički zapis trigonometrijske funkcije s pripadnim tonom tj. povezati tonove s frekvencijama i amplitudama
Nakon što su učenici vidjeli nastanak valova pomoću izvora zvuka (glas, gitara), učenike podijelim u tri grupe svakoj grupi dam jednu nacrtanu sinusoidu. Oni su trebali ispisati kako glasi jednadžba sinusoide koju su dobili.
1.grupa (val)
http://web2.ss-tehnicka-rboskovica-vk.skole.hr/dokumenti?dm_document_id=1660&dm_dnl=1
f(x)=sinx
2.grupa (visoki ton)
http://web2.ss-tehnicka-rboskovica-vk.skole.hr/dokumenti?dm_document_id=1661&dm_dnl=1
f(x)=5sin9x
3.grupa (niski ton)
http://web2.ss-tehnicka-rboskovica-vk.skole.hr/dokumenti?dm_document_id=1662&dm_dnl=1
f(x)=sin x/10
Nakon što su grupe odredile jednadžbe sinusoida, zapisali smo ih na ploči. Nakon čega su učenici svatko za sebe u GeoGebri nacrtao u istom koordinatnom sustavu sve tri sinusoide.
http://web2.ss-tehnicka-rboskovica-vk.skole.hr/dokumenti?dm_document_id=1663&dm_dnl=1
Učenici su zaključili kao visoki tonovi imaju veću amplitudu i manji period, a niži tonovi manju amplitudu i veći period.